Mechanika
Wątek fabularny SUPERHOT jest dość nietypowy i skupia się wokół samej gry i zachwyconego nią gracza. Całość podzielono na szereg niewielkich, kolejnych pomieszczeń, w których trzeba po prostu wyeliminować wszystkich przeciwników. W przeciwieństwie do tradycyjnych FPS-ów, akcja nie skupia się wyłącznie na samym strzelaniu, gdyż podstawą zabawy jest czas, który płynie tylko wtedy, gdy poruszamy się postacią. Najlepszym sposobem na osiągnięcie celu jest ocenienie trajektorii lotu pocisków wystrzelonych z broni oponentów i umiejętne lawirowanie pomiędzy nimi, atakując wtedy, gdy pojawi się dogodne “okienko” w czasie. Początkowo bardzo często jesteśmy pozbawieni jakiejkolwiek broni, którą potem podnosimy z ciał poległych wrogów. Dodatkowo, aby nie było za łatwo, liczba sztuk amunicji została odpowiednio ograniczona, a jeden celny strzał sprawia, że giniemy i zaczynamy poziom od początku.
Tryby gry
Zabawa w SUPERHOT odbywa się w trzech głównych trybach – kampanii dla jednego gracza, Endless Mode oraz Wyzwań (Challenges). W pierwszym przypadku rozgrywka podzielona jest na poszczególne misje, w drugim odpieramy kolejne fale nacierających przeciwników w paru nowych poziomach. Tryb wyzwań polega na ponownym przejściu kampanii, tym razem z różnymi modyfikacjami, np. za pomocą miecza, bez żadnej broni lub tylko z jednym życiem.